هنر
هوالجمیل
عکسی از آن جمال است هر حسن وهر جمالی نقشی از آن نگار است هر نقش وهر نگاری
مقدمه :
حدود %6 از ساعات درسی هفتگی به «هنر » اختصاص دارد .
بررسی ها نشان می دهد از سال 1316 تا کنون درس هنر در برنامه ریزی دوره ی ابتدایی وجود داشته و در دوره های مختلف شامل نقاشی ، رسم ، کاردستی ، سرود و خوشنویسی بوده است . تاسال 1373 کتاب هنر برای کلاس های چهارم وپنجم ابتدایی وجود داشته و پس از آ ن کتابی چاپ نشده است .
تعریف هنر :
واژه ی هنر ،ریشه ی سانسکریت دارد و ترکیبی بوده از دو کلمه ی «سو» و « نر یا نره » .
این لفظ به زبان اوستایی وارد شده ، « سین » به «ها» قلب شده و به « هونر » تبدیل شد که در اوستا از صفات اهورامزدا بوده و در فارسی میانه به صورت « هنر » به معنای انسان کامل یا فرزانه آمده است .
امروزه به معنای خاص به هر گونه فعالیتی که هم خود انگیخته و هم مهار شده باشد «هنر » می گویند .
راهنمای درس هنر :
کتاب شامل 3 فصل است :
فصل اول : آشنایی با برنامه های درس هنر که شامل : جایگاه و نقش هنر ، عناصر اسای برنامه ی درسی هنر ف رویکرد برنامه واهداف کلی در 3 حوزه ی دانش ، مهارت ونگرش .
فصل دوم : محتوای برنامه که شامل هنر های تجسمی ( نقاشی وکاردستی ) – حوزه ی هنر های شنیداری ( تربیت شنوایی ) و حوزه ی هنرهای نمایشی ( قصه گویی ونمایش ) مطرح می شوند .
فصل سوم : اجرای برنامه که شامل : طراحی آموزش واجرای آن ، ارزشیابی فعالیت های هنری دانش آموزان است .
جایگاه و نقش هنر در برنامه های درسی :
پژوهشگران معتقدند که هر فرد برای زندگی در جامعه یا به اصطلاح شهر وند خوب بودن باید با هوش باشد که در ذیل به بررسی انواع هوش می پردازیم .
1- هوش کلامی ( زبانی ) : توانایی کاربرد درست واژه ها و عبارت ها به صورت گفتاری و نوشتاری است .
هوش منطقی – ریاضی : توانایی استفاده درست از اعداد و ارقام و بیان استدلال منطقی و درست در طبقه بندی ، استنباط ، تعمیم ، محاسبه ، آزمون و فرضیه است .
2- هوش فضایی – مکانی : توانیی فکر در قالب شکل ها و الگو هاست و مستلزم شناسایی رنگ ، خط ، شکل ، فضا ورابطه ای است که میان این عوامل وجود دارد .
3- هوش حرکتی – جسمانی : توانایی بهره مندی از کل یا بخشی از بدن برای بیان افکار و احساسات است .
4- هوش موسیقیایی : ظرفیت تفکر در حیطه ی موسقی است .
5- هوش درون فردی : شناخت دقیق فرد از خویشتن ، علایق و ... است .
6- هوش میان فردی : توانایی درک احساسات وحالات روحی دیگران که مستلزم حالات چهره ، صدا و ایما واشاره است .
7- هوش طبیعت گرا : مهارت در شناخت و طبقه بندی گونه های مختلف گیاهان وجانوران و محیط فردی وسایر پدیده هاست .
8- هوش وجود گرا : توجه انسان به معنای زندگی است .
نکته 1) احساس + عواطف و اندیشه = فرایند تولید هنری + ابزار و مواد مورد نیاز = محصول هنری
نکته 2) درس هنر دوره ی ابتدایی با « ارتباط با طبیعت » شروع می شود .
رویکرد برنامه درسی هنر :
رویکرد برنامه درسی هنر « تربیت هنری » است . یعنی انجام فعالیت هنری در فضایی که کودکان آزادانه تخیل واندیشه کنند ، حواس «ها تقویت شود ، ظرفیت های نهفته ی هوش و تفکر آن ها پرورش یابد و عواطف واحساس آن ها توسعه یابد و استعداد ها و خلا قیت هایشان شکوفا شود ، به تربیت هنری منجر می شود .
ارکان تربیت هنری :
1) زیبایی شناسی
2) ارتباط با طبیعت
3) آشنایی با تاریخ هنر
4) تولید محصول هنری
5) نقد هنری
اصول برنامه ی درسی هنر :
1) برخورداری درس هنر از یک جایگاه مستقل وتعریف شده « قرار دادن در برنامه هفتگی مدارس »
2) جامعیت محتوایی : درس هنر از تعداد و تنوع رشته های هنری برخوردار است .
3) انعطاف پذیری : معلمان با توجه به تناسب امکانات اجرایی در کلاسهای درس می توانند برنامه ها را با انعطاف های لازم ( تفاوت های فردی دانش آموزان ، شرایط دبستان وکلاسهای درسی و .... ) اجرا کنند .
4) کودک محوری : دانش آموز آزاد ، فعال و جستجو گر است .
5) پرورش خلاقیت : تمایل به بسط وگسترش تجربه ها ، سازگاری خیال پردازی و پشتکار را در دانش آموزان پرورش می دهد .
6) تلفیق رشته های هنری : دریافت های حسی انسان به گونه ای است که بهطور همزمان همه چیز را می بیند ، صداهای اطراف را می شنود و ..... بنا براین به سختی میتوان مرز روشنی بین رشته ای هنری قایل شد .
7) مشارکت: با توجه به استعداد ، علاقه ونیازدانش آموزان آن ها را در برنامه ی ریزی ساعت درسی هنر مشارکت می دهد.
8) پویایی و استمرار : اصل انعطاف پذیری به عنوان عامل درونی بر پویایی و استمرار برنامه ی درسی موثر است .
اهداف برنامه درسی هنر :
1) اهداف حوزه ی دانش :
آشنایی با طبیعت – آشنایی با رشتا اهی هنری – آشنایی مقدماتی با ابزار و مواد – آشنای با میراث فرهنگی
2) اهداف حوزه ی مهارت :
توسعه مهارت حسی – گفتاری – حرکتی برای کاربد ابزار – بررسی قابلیت های تفکر – مهارت های آجتماعی توسعه و توانایی بیان افکار و احساسات در قالب های هنری
3 ) اهداف حوزه ی نگرش :
توجه به زیبایی ها و پرورش حس زیبایی شناسی – تمایل به ابراز احساسات – توجه به توانایی های خود – علاقه به کاووشگری و کسب تجربه در رشته های مختلف هنری – توجه به حفظ میراث فرهنگی – تمایل به برقراری ارتباط .
مطالبی در مورد مدیریت اموزشی