موضوع: هزاره ي سوّم، فناوري اطلاعات وارتباطات و تأثير آن بر رفتار و روابط انسانی ( فناوري اطلاعات در

مقدمه:

تحولات چشمگيري كه در اثر ورود كامپيوتر و اينترنت به عرصه ي اجتماع در ابعاد مختلف زندگي انسان امروزي به وجود آمده است. هم اكنون به چنان شتابي رسيده كه تمامي ساختارهاي علمي، افتصادي، فرهنگي و آموزشي را در سراسر دنيا با تغيير شگرف مواجه كرده است.

سرعت و عمق تحوّلات به گونه اي بوده كه امروزه بقا و تداوم پيشرفت هاي علمي و اقتصادي دنيا به پيشرفت در صنعت عظيم كامپيوتر ( رايانه ) و فن آوري اطلاعات وابستگي تام و تمام پيدا كرده است. ( لاولس، 1384؛ ص - 3 )

در اين راستا فراگيري علوم رايانه اي و فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي ( IT و ICT ) چندي است در كشور شروع شده و به سرعت در حال پي گيري است، اين امر نويد پيروزي و موفقيت براي جامعه ي خلاق ايراني را به همراه خواهد داشت.

در اين باره تافلر[1] در كتاب خود با عنوان ( Third Wave- 1981 ) مي نويسد:

« جامعه اي كه ما در آن زندگي مي كنيم، تحولات فن آوري گسترده و سريعي را طي نموده است كه ما آن را انقلاب تكنولوژي مي ناميم و به لحاظ تأثير، شبيه انقلاب هاي صنعتي و كشاورزي مي باشد. »

 



[1]  - Toffler

ادامه نوشته

موضوع: سیر تحوّل و تکوین دانش مدیریت منابع انسانی                                         

تاریخچه ی مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی:

 

کامیابی سازمانی به آمیزه ای اثر بخش از پول، مواد، ماشین و منابع انسانی برای دستیابی به هدف های کوتاه مدت و بلند مدت بستگی دارد. به علت پیچیدگی، گونه گونی و یگانگی سازمان ها، زمینه های تخصصی پدید آمده اند تا منافع بالقوه ی هر یک از اجزای سازنده را به حداکثر برسانند.

برای مثال: مدیریت مواد؛ شیوه ها و فنونی را پدید می آورد تا چگونگی برخورد با مواد اصلی و پردازش آن ها را بهبود بخشد. مدیریت تولید در کار ساخت دخالت می نماید و طرح های اثربخشی را برای تجهیزات ارایه می کند. سرانجام، مدیریت امور کارکنان و  منابع انسانی برنامه هایی را تدارک می بیند تا از نیروی بالقوه ی انسانی به بهترین وجه استفاده شود و هدف های فردی و سازمانی تحقق پذیرد.

ادامه نوشته