تأثير روش هاي فعّال تدريس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان پايه هاي سو

چكيده:

هدف كلّي پژوهش حاضر، بررسي تأثير روش هاي فعّال تدريس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان پايه هاي سوّم و چهارم ابتدايي استان مازندران مي باشد. اين پژوهش با طرح گروه كنترل نابرابر با پيش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمايش و كنترل از نوع تحقيق شبه آزمايشي و جامعه آن شامل ‌دانش آموزان پايه سوّم ابتدايي 40537  نفر و چهارم ابتدايي 40136 نفر است. با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چند مرحله اي از 5 شهرستان و 40 کلاس درس تعداد 380 نفر دانش آموز در پايه سوّم و 380 نفر دانش آموز در پايه چهارم انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطّلاعات پرسش نامه مقیاس درجه بندی مهارت های تدریس معلّمان و سؤالات آزمون عملکرد ریاضی بودند که براساس چارچوب های شناختی تیمز در چهار سطح « دانستن، به کارگیری مفاهیم، حلّ مسایل متداول و استدلال » طرّاحی شدند. روايي سؤالات توسّط كارشناسان گروه هاي آموزشي تأييد شده و پايايي آزمون با استفاده از روش بازآزمايي و تحليل آماري همبستگي پيرسون برای هر کدام از ابزارها به ترتیب رقم 79/0 و 82/0 به دست آمده است. نتايج حاصل از اجراي آزمون هاي پارامتريك t مستقل نشان مي دهد كه روش هاي فعّال تدريس در بهبود عملکرد ریاضیات دانش آموزان پايه هاي سوّم و چهارم ابتدايي در سطح دانستن به طور معنادار مؤثّر نمی باشند امّا در سه سطح به کارگیری مفاهیم، حلّ مسایل متداول و استدلال به طور معنادار مؤثرند.

 

واژه هاي كليدي: روش های فعّال تدريس - سازنده گرایی - عملکرد ریاضی - دانش آموزان ابتدایی.

تأثير روش هاي فعال تدريس بر پيشرفت سواد خواندن دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم ابتدایی

چكيده

 هدف كلي پژوهش حاضر، بررسي تأثير روش­هاي فعال تدريس بر پيشرفت سواد خواندن دانش­آموزان
پايه­هاي چهارم و پنجم ابتدايي استان مازندران مي­باشد. اين پژوهش از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش، با طرح گروه كنترل نابرابر با پيش­آزمون و پس­آزمون در دو گروه آزمايش و كنترل در هر پايه از نوع تحقيق «­شبه آزمايشي­» است. جامعه آماری آن را 40438  ‌دانش­آموز پايه چهارم ابتدايي و 40263 ‌دانش­آموز پايه پنجم ابتدايي تشکیل می­دهند. بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه­گيري تصادفي خوشه­اي چند مرحله­اي 384 دانش­آموز در پايه چهارم و 384 نفر دانش­آموز در پايه­ پنجم در 40 كلاس درس از 5 شهرستان و منطقه و در دو گروه آزمايش و گواه انتخاب شدند.

 ابزار گردآوري اطلاعات آزمون­هاي سواد خواندن در دو بخش متن ادبي و متن اطلاعاتي مي­باشند كه كارشناسان گروه­هاي آموزشي، روايي آنها را تأييد کرده­اند  و پايايي آزمون نیز با بهره­گیری از روش بازآزمايي و تحليل آماري همبستگي پيرسون به ترتيب، متن ادبي 92/0 و متن اطلاعاتي 88/0 به دست آمد. نتايج حاصل از اجراي آزمون­هاي پارامتريك ( t ) مستقل و وابسته، نشان مي­دهد روش­هاي فعال تدريس در پيشرفت سواد خواندن متن­هاي ادبي و اطلاعاتي دانش­آموزان پايه­هاي چهارم و پنجم ابتدايي مؤثرند؛ همچنين میان پيشرفت سواد خواندن متن­هاي ادبي و اطلاعاتيِ دانش­آموزان پايه­هاي چهارم و پنجم ابتدايي كه بر اساس روش­هاي فعال تدريس آموزش ديده اند، تفاوت معناداري وجود ندارد.

 

 

واژه­هاي كليدي: روش فعال تدريس،[1] سواد خواندن،[2] متن ادبي،[3] متن اطلاعاتي،[4] دانش­آموزان پايه­هاي چهارم و پنجم ابتدايي.[5]



[1]. Active Methods of Teaching

[2].  Reading Literacy

[3] - Literary Text

[4] - Informational Text

[5] - Elementary School Students of grades four and five

ادامه نوشته

بررسي مقايسه اي اثرات آموزش روشهاي فعال تدريس بر افزايش ميزان خلاقيت

موضوع: « بررسي مقايسه اي اثرات آموزش روشهاي فعال تدريس بر افزايش ميزان خلاقيت دانش آموزان پايه چهارم ابتدايي استان مازندران در سال تحصيلي ( 79 78 ) »

پژوهشگر : ابراهيم اصابت طبري   

استاد راهنما يا ناظر : دكتر صمد ايزدي

چكيده ي پژوهش:

مسأله ي تحقيق : محقّق در بين عوامل مؤثّر در افزايش خلّا قيت در دانش آموزان ابتدايي موضوع روش هاي فعّال و مقايسه ي آن ها را در افزايش خلّا قيت انتخاب نموده است. اين كه كدام يك از روش هاي فعّال موجب خلّاقيت بيشتر در دانش آموزان ابتدايي مي گردد و بر اساس آن توصيه هايي را به بر نامه ريزان و سيا ستگذاران دستگاه تعليم و تربيت اعلام دارد.

ا هداف تحقيق:

1- بررسي مقايسه اي روش هاي فعّال تدريس در ميزان افزايش خلّا قيت دانش آموزان ابتدايي.

2- ارايه پيشنهادات و را هبردها به كارشناسان و مسئولين ذيربط بر اسا س نتايج بدست آمده از تحقيق.

ادامه نوشته

مناجات خدای من

گفتم: خدای من، دقایقی بود در زندگانیم که هوس می کردم سر سنگینم را که پر از دغدغه ی دیروز بود و هراس فردا، بر شانه های صبورت بگذارم، آرام برایت بگویم و بگریم، در آن لحظات شانه های تو کجا بود؟
گفت: عزیزتر از هر چه هست، تو نه تنها در آن لحظات دلتنگی، که در تمام لحظات بودنت برمن تکیه کرده بودی، من آنی خود را از تو دریغ نکرده ام که تو اینگونه هستی، من همچون عاشقی که به معشوق خویش می نگرد، با شوق تمام لحظات بودنت را به نظاره نشسته بودم.

گفتم: پس چرا راضی شدی من برای آن همه دلتنگی، اینگونه زار بگریم؟
گفت: عزیزتر از هر چه هست، اشک تنها قطره ای است که قبل از آنکه فرود آید عروج می کند، اشکهایت به من رسید و من یکی یکی بر زنگارهای روحت ریختم تا باز هم از جنس نور باشی و از حوالی آسمان، چرا که تنها اینگونه می شود تا همیشه شاد بود.

گفتم: آخر آن چه سنگ بزرگی بود که بر سر راهم گذاشته بودی؟
گفت: بارها صدایت کردم، آرام گفتم از این راه نرو که به جایی نمی رسی، تو هرگز گوش نکردی و آن سنگ بزرگ فریاد بلند من بود که عزیزتر از هر چه هست از این راه نرو که به ناکجاآباد هم نخواهی رسید.

گفتم: پس چرا آن همه درد در دلم انباشتی؟
گفت: روزیت دادم تا صدایم کنی، چیزی نگفتی، پناهت دادم تا صدایم کنی، چیزی نگفتی، بارها گل برایت فرستادم، کلامی نگفتی، می خواستم برایم بگویی و حرف بزنی. آخر تو بنده ی من بودی چاره ای نبود جز نزول درد که تنها اینگونه شد تو صدایم کردی.

گفتم: پس چرا همان بار اول که صدایت کردم درد را از دلم نراندی؟
گفت: اول بار که گفتی خدا آن چنان به شوق آمدم که حیفم آمد بار دگر خدای تو را نشنوم، تو باز گفتی خدا و من مشتاق تر برای شنیدن خدایی دیگر، من می دانستم تو بعد از علاج درد بر خدا گفتن اصرار نمی کنی وگرنه همان بار اول شفایت می دادم.

گفتم: مهربانترین خدا، دوست دارمت ...
گفت: عزیزتر از هر چه هست من دوست تر دارمت ...

شاگرد زرنگ و استاد

استاد دانشگاه با این سوال شاگردانش را به يك چالش ذهنی کشاند:آیا خدا هر چیزی که وجود دارد را خلق کرد؟
شاگردی با قاطعیت پاسخ داد:"بله او خلق کرد"
استاد پرسید: "آیا خدا همه چیز را خلق کرد؟"
شاگرد پاسخ داد: "بله, آقا"
استاد گفت: "اگر خدا همه چیز را خلق کرد, پس او شیطان را نیز خلق کرد. چون شیطان نیز وجود دارد و مطابق قانون که کردار ما نمایانگر صفات ماست , خدا نیز شیطان است!"
شاگرد آرام نشست و پاسخی نداد. استاد با رضایت از خودش خیال کرد بار دیگر توانست ثابت کند که عقیده به مذهب افسانه و خرافه ای بیش نیست.
ادامه نوشته

خداحافظ ( 2 )

خداحافظ

خداحافظ همين حالا، همين حالا که من تنهام
خداحافظ به شرطی که بفهمی تر شده چشمام
خداحافظ کمی غمگين، به ياد اون همه ترديد
به ياد آسمونی که منو از چشم تو ميديد
اگه گفتم خداحافظ نه اينکه رفتنت ساده اس
نه اينکه ميشه باور کرد دوباره آخر جاده اس
خداحافظ واسه اينکه نبندی دل به رؤيا ها
بدونی بی تو و با تو، همينه رسم اين دنيا
خداحافظ خداحافظ
همين حالا
خداحافظ

آموزش جنسی کودکان

چگونه می توان مسایل جنسی را متناسب با سن به کودکان آموزش داد؟

کودکان تا چه میزان باید به مسایل جنسی آگاهی داشته باشند؟

و ...

مدتی بود که آرین با سوال‌های سختش، من و پدرش را در خانه، سوال پیچ می‌کرد؛ سوال‌هایی که ما نمی‌دانستیم بهترین روش برای پاسخ دادن به آنها چیست و آیا اصلا باید به آنها جواب داد یا اینکه باید به نحوی آن سوال‌ها را از ذهن او پاک کرد....
وقتی مساله را با دکترش درمیان گذاشتم، او به من گفت: «سن آرین، بهترین موقع برای شروع آموزش جنسی است. شروع به موقع این آموزش‌ها بهترین روش برای پیشگیری از سوءاستفاده‌های مختلف، به خصوص سوءاستفاده جنسی از کودکان است. او باید برای حفظ ایمنی فردی با این نکات آشنا شود.» از توصیه دکتر تشکر کردم و به خانه آمدم اما مدام ذهن‌ام مشغول بود که چه‌طور باید این آموزش‌ها را به آرین ۴ ساله‌ام بدهم. فکرم به جایی نرسید و تصمیم گرفتم دوباره به سراغ دکتر بروم و از او بپرسم که چه طور باید به کودکی در این سطح، آموزش داد.

ادامه نوشته

خداحافظ

خداحافظ گل لادن .تموم عاشقا باختن
ببين هم گريه هام از عشق .چه زندوني برام ساختن
خداحافظ گل پونه .گل تنهاي بي خونه
لالايي ها ديگه خوابي به چشمونم نمي شونه
يكي با چشماي نازش دل كوچيكمو لرزوند
يكي با دست ناپاكش گلاي باغچمو سوزوند
تو اين شب هاي تو در تو . خداحافظ گل شب بو
هنوز آوار تنهايي داره مي باره از هر سو
خداحافظ گل مريم .گل مظلوم پر دردم
نشد با اين تن زخمي به آغوش تو برگردم
نشد تا بغض چشماتو به خواب قصه بسپارم
از اين فصل سكوت و شب غم بارونو بردارم
نمي دوني چه دلتنگم از اين خواب زمستوني
تو كه بيدار بيداري بگو از شب چي مي دوني
تو اين روياي سر دم گم .خداحافظ گل گندم
تو هم بازيچه اي بودي . تو دست سرد اين مردم
خداحافظ گل پونه . كه باروني نمي توني
...طلسم بغضو برداره .از اين پاييز ديوونه خداحافظ .....!

بذار خیال کنم

بذار خیال کنم ندا، هنوز صدامو می شنوی

هنوز هوامو داری و ترانه هامو می شنوی

بذار خیال کنم ندا ، هنوز یه لحظه از توام

اگه تمومه قصّه مون، هنوز ترانه ی توام

بذار خیال کنم هنوز پر از تب و تابِ منی

روزا به فکر دیدنم، شبا پـر از خوابِ منی
بذار خیال کنم منم، اون که دلت تنگه براش

اونی که وقتی تنهایی پُر می شی از خاطره هاش

اون که هنوز دوستش داری، اون که هنوز هم نفسه

بذار خیال کنم ندا ، منم که بودنش بسه